JSER Policies
JSER Online
JSER Data
Frequency: quarterly
ISSN: 1409-6099 (Print)
ISSN: 1857-663X (Online)
Authors Info
- Read: 2054
ДАЛИ АНГАЖИРАНОСТА НА ТАТКОТО ВЛИЈАЕ НА АФЕКТНАТА СОСТОЈБА, НА СТЕКНУВАЊЕТО ГОВОРНИ ВЕШТИНИ, НА СОЦИЈАЛНАТА ВКЛУЧЕНОСТ И НА ОДНЕСУВАЊЕТО НА МАЛИТЕ ДЕЦА СО АУТИЗАМ
Прити Табита ЛУИС1
|
DOES FATHER INVOLVEMENT INFLUENCE THE AFFECT, LANGUAGE ACQUISITION, SOCIAL ENGAGEMENT AND BEHAVIOR IN YOUNG AUTISTIC CHILDREN? AN EARLY INTERVENTION STUDY
Preeti Tabitha LOUIS1
|
|||
Примено: 21.01.2015 |
|
Recived: 21.01.2015 |
||
Резиме |
|
Abstract |
||
Ова истражување покажува рандомизиран експериментален дизајн за процена на влијанието на терапијата за посредство на таткото во подобрувањето на вештините за играње, афектот, јазикот, социјалните вештини и однесувањето меѓу 30 клинички дијагностицирани деца со аутизам на возраст од 3-5 години. Стандардизираните листи, како што се: Опсервација базирана на играње (PBO), Грифитовата скала за ментален развој (GMDS), Винеландовата скала за социјална зрелост (VSMS) и Ренделовиот краток прашалник, беа спроведени пред и по интервенцијата. Беше дизајнирана посебна програма за вклучување на татковците во процесите за грижа и негување на овие деца, којашто беше имплементирана 6 месеци, а по тој период децата беа повторно проценети. Како приоритет на интервенцијата, беа набљудувани дефицитот во вештините за играње и развојните задоцнувања во експресивниот и рецептивниот јазик. Резултатите од Винеландовата скала за зрелоста и Ренделовиот краток прашалник ги дадоа маркерите на однесувањето. По интервенцијата забележавме значајни разлики во играњето, усвојувањето на јазикот и однесувањето во групата опфатена со третманот во споредба со контролната група. Резултатите сугерираа дека терапијата во која е вклучено посредство на таткото значајно се покажа како позитивна грижа за развојот на децата со аутизам, а тоа е значајна импликација за оние што практикуваат развој на програми за рана интервенција. |
|
The present study adopts a randomized experimental design to evaluate the impact of a father-mediated therapy to improve the play skills, affect, language, social skills and behavior among 30 clinically diagnosed autistic children at the age of 3-5 years. Standardized inventories such as, The Play Based Observation (PBO), The Griffiths Mental Developmental Scales (GMDS), The Vineland Social Maturity Scale (VSMS) and the Rendel Shorts Questionnaire were administered pre and post intervention. A special program that involved fathers in the caregiving and nurturing processes of these children was designed and implemented for 6 months after which the children were reassessed. Prior to the intervention, deficits in play skills and developmental delays across expressive and receptive language were observed Scores on the Vineland Social Maturity Scale and the Rendel Shorts revealed behavioral markers. Post intervention, we noticed significant differences in the play, language acquisition, social engagement and behavior in the treatment group in comparison to the control group. The results suggested that father-mediated therapeutic involvement significantly has proven to positively foster development in young autistic children and this is an important implication for practitioners in developing early intervention programs. |
||
Citation: Louis PT, Kumar N. Does father involvement influence the affect, language acquisition, social engagement and behavior in young autistic children? An early intervention study. J Spec Educ Rehab 2015; 16(1-2): 105-124. doi: 10.1515/JSER-2015-0007 |
||||
Клучни зборови: интервенција со посредство на таткото, попреченост, проценка, однесување |
|
Keywords: father-mediated intervention, disability, assessment, behavior |
||
Адреса за кореспонденција: |
|
Corresponding address: |
Share Us
Journal metrics
- SNIP 0.059
- IPP 0.07
- SJR 0.13
- h5-index 7
- Google-based impact factor: 0.68
Related Articles
10 Most Read Articles
- PARENTAL ACCEPTANCE / REJECTION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AMONG ADOLESCENTS WITH AND WITHOUT DELINQUENT BEHAVIOR
- RELATIONSHIP BETWEEN LIFE BUILDING SKILLS AND SOCIAL ADJUSTMENT OF STUDENTS WITH HEARING IMPAIRMENT: IMPLICATIONS FOR COUNSELING
- EXPERIENCES FROM THE EDUCATIONAL SYSTEM – NARRATIVES OF PARENTS WITH CHILDREN WITH DISABILITIES IN CROATIA
- INOVATIONS IN THERAPY OF AUTISM
- THE DURATION AND PHASES OF QUALITATIVE RESEARCH
- REHABILITATION OF PERSONS WITH CEREBRAL PALSY
- HYPERACTIVE CHILD`S DISTURBED ATTENTION AS THE MOST COMMON CAUSE FOR LIGHT FORMS OF MENTAL DEFICIENCY
- DISORDERED ATTENTION AS NEUROPSYCHOLOGICAL COGNITIVE DISFUNCTION
- AUTISM AND TUBEROUS SCLEROSIS
- PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE LEISURE